Artikelindex

Over ons/doelstelling

De Vrienden hebben als doel belangstelling voor het museum op te wekken en inkomsten te verwerven om zo het museum een financiële bijdrage te leveren voor uitbreiding van de collectie of het (mede) realiseren van bijzondere projecten.

De 'Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum' is in 1970 opgericht en telt bijna 900 leden.

Inmiddels konden tal van extra projecten gerealiseerd worden die anders niet haalbaar geweest zouden zijn. Daarnaast vormen onze Vrienden een vraagbaak voor het museum, zijn onze Vrienden actief binnen de Werkgroep Materieel en doen onze Vrienden wetenschappelijk onderzoek.

 


Beleidsplan 2019 - 2021

Slide 1

Slide 2

Slide 3

Slide 4

Slide 5


Bestuur

  • R. Weurding, Voorzitter
  • E.J. Numann, vice-Voorzitter
  • P.W. van der Vlist, Secretariaat & Activiteiten
  • M.J.C. Bogaard, Penningmeester
  • F. Storm van Leeuwen, lid, portefeuille: Ledenadministratie
  • J.G.P. van Dorp, lid, portefeuille: Communicatie & Informatie
  • M. Bijvoet, portefeuille: volgt
  • vacant

 

Webmaster(s):

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. & Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (website)

 

 

Facebookbeheerder  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Facebook & Instagram)

 

 

 Redactie VD-dig (Vrienden Dienst-digitaal )

 

 

Het bestuur van de vereniging, een nadere kennismaking

In de ledenvergadering van juni 2017 werden nieuwe bestuursleden van de Vereniging gekozen. Op deze plaats een paar wetenswaardigheden over de bestuursleden die daarbij ook kort hun relatie met “het spoor” toelichten.

Mr. R. Weurding (voorzitter)

Richard WeurdingNa mijn rechtenstudie in Leiden en het vervullen van de militaire dienstplicht ben ik in 1987 als beleidsmedewerker in dienst getreden bij het Verbond van Verzekeraars , de branchevereniging van alle in Nederland werkzame verzekeraars. Vanaf 2000 ben ik daar lid van de directie en vanaf 2006 ben als algemeen directeur eindverantwoordelijk voor alle aspekten van de bedrijfsvoering. Het is een ontzettend leuke en interessante job omdat verzekeraars in onze maatschappij met heel veel relevante maatschappelijke thema’s te maken hebben. Vanuit mijn funktie ben ik lid van het Dagelijks bestuur van VNO-NCW, lid van de SER en bestuurslid van onze Europese koepelorganisatie Insurance Europe. Daarnaast ben ik oa betrokken bij het Nibud, Wijzeringeldzaken (een organisatie waarin veel partijen samenwerken rond financiele educatie), het nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing, en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. “Mijn vader heeft ruim 30 jaar bij de spoorwegen gewerkt in de lijnwerkplaats Leidschendam , waardoor ik al op jonge leeftijd veel met de trein reisde en gefascineerd raakte door alles wat met treinen te maken had. Anders dan mijn vader want die had vooral oog voor de techniek en het reilen en zeilen van de werkplaats. Natuurlijk heb ik ook enkele jaren vakantiewerk gedaan in de lijnwerkplaats, en de proefritten waarbij ik voor in de cabine met de machinist mee mocht rijden staan natuurlijk in mijn geheugen gegrift.”

Mr. Ernst Numann (vicevoorzitter)

Ernst NumanGraag stel ik mij, bestuurslid van de Vereniging Vrienden van het Nederlands Spoorwegmuseum, even voor. Mijn naam is Ernst Numann, in het dagelijks leven vicepresident van de Hoge Raad, het hoogste gerechtshof van het koninkrijk. Ik woon in Den Haag en ben gehuwd; wij hebben drie kinderen en vier kleinkinderen. De belangstelling voor ‘treintjes’ is mij met de paplepel ingegeven, kun je zeggen. Mijn vader, elektrotechnisch ingenieur bij Heemaf in mijn geboorteplaats Hengelo, was sinds zijn kinderjaren een spoorwegenthousiast. Hij heeft zijn voorliefde op zijn zoons weten over te brengen (al spreekt mij, als niet-technicus, de technische kant minder aan). Er is geen land dat wij met mijn ouders in vakanties bezochten, of wij brachten er menig uur door op de – soms langdurig treinloze – perrons van stations in plaatsen waar wij verbleven of die wij zelfs maar passeerden. Mijn moeder zorgde er altijd wel voor dat zij een boek bij zich had. Mijn liefde voor het ‘spoorwegwezen’ is altijd blijven bestaan, al ben ik niet zo fanatiek dat ik in extase raak van een afwijkende stam materieel die op een onverwacht moment op traject X-Y verschijnt. Maar mijn liefde voor ‘voertuigen, bestemd voor het verkeer over spoorstaven of geleiderails’ (zoals de Spoorwegwet – je bent jurist of niet – het omschrijft) is nooit verflauwd. Van de kleinste halte tot het grootste knooppunt werken spoorrails als een magneet op mij. Enkele jaren geleden had ik het voorrecht een week te gast te mogen zijn bij de Rhätische Bahn, waar ik kennis heb gemaakt met alle kanten van dat bedrijf, van de baaninspectie via het lappen van de rijtuigramen tot het meerijden op de bok. Met EETC-man Laurens Pit, advocaat en gediplomeerd machinist, mocht ik vorig jaar mee op een van zijn 1200-en, die prachtmachines die Heemaf nog na meer dan 60 jaar tot eer strekken. Ik zie ernaar uit samen te werken met mijn medebestuursleden en met het Museum om de Vriendenvereniging zijn sympathieke doel te helpen bevorderen: het Spoorwegmuseum is het waard!

Ing. Peter van der Vlist (secretaris)

Peter van der VlistVan 1975 tot 2005 werkzaam bij NS en later ProRail in staf- en later managementfuncties bij de Dienst van Exploitatie (rayons Amersfoort, Amersfoort Goederen en Utrecht) en na het ontstaan van ProRail: Verkeersleiding Noordwest (VL-gebieden Alkmaar, Amsterdam, Utrecht en Amersfoort). De laatste drie jaar Hoofd Veiligheid en Milieu bij ProRail in de staf Directie Verkeersleiding in Utrecht. Mede-oprichter en gedurende enige jaren bestuurslid van de STIBANS. Voorzitter van de Stichting NVBS Verzamelingen. “Mijn eerste herinneringen aan het spoor zijn treinreizen van Amersfoort naar mijn oma in Enschede. Ik zal zo’n 7 jaar geweest zijn en ik weet bijna zeker toen ook voorin in materieel ’40 te hebben meegereden: de cabine met daarachter de grote bagageruimte en de rolluiken zie ik nog helder voor me. De vele jaren die ik in Hilversum woonde en waar ik dus vaak op het station kwam hebben ongetwijfeld bijgedragen aan mijn voorliefde voor het materieel ’36. Natuurlijk waren er de vele 8-daagse abonnementen waarmee het hele land werd doorgereden om zo vele foto’s te maken van het toen nog volop aanwezige mooie groene stroomlijnmaterieel. Hoe oud ik was toen ik voor het eerst in het Spoorwegmuseum kwam weet ik niet meer, maar het zal midden jaren zestig geweest zijn. Ik herinner me de cabine van mat’46 met daarachter het grote wiel nog goed. Het was ook in ons museum dat de plannen voor de oprichting van de Stibans vorm kregen. Het is dan ook meer dan symbolisch om straks de aankomst van de 252, het enige bewaarde treinstel materieel’36, in het museum van dichtbij te mogen meemaken: soms komen dromen toch uit."

Max Bogaard (penningmeester)

Max BogaardSinds juli 2017 ben ik gepensioneerd. De laatste 15 jaar was ik directeur/eigenaar van een adviesbureau op het gebied van employee benefits (zoals: pensioenen, zorg en arbeidsongeschiktheid). Cliënten zijn met name buitenlandse bedrijven met vestigingen in Nederland. Een afzonderlijk bedrijfsonderdeel zich richt op de ondersteuning van besturen van pensioenfondsen. Daarvoor ben ik werkzaam geweest bij diverse verzekeringsbedrijven in Rotterdam, Basel (Zwitserland) en ’s-Hertogenbosch. Ik woon in Rosmalen, ben gehuwd en heb 3 kinderen en 5 kleinkinderen.
De belangstelling voor spoorwegen loopt als een rode draad door mijn leven. Altijd woonachtig geweest aan of in de directe omgeving van het spoor. Zo stond mijn geboortehuis in Eindhoven aan het toen nog deels in gebruik zijnde “Bels lijntje” (Eindhoven - Neerpelt). Tot ontwikkeling kwam mijn belangstelling tijdens de periode dat ik in Zwitserland woonde en werkte en in de periode dat ik in Boxtel woonde dicht bij het “Duits lijntje” (Boxtel - Wesel). In de latere periode met mijn eigen zaak was ook die (natuurlijk) weer aan het spoor gelegen, in dit geval aan de lijn ’s-Hertogenbosch- Nijmegen. De belangstelling voor spoorwegen richt zich met name op de geschiedenis (zo heb ik een aardige bibliotheek over spoorwegen in binnen- en buitenland) en modelspoorwegen.Sinds een aantal jaren ben ik lid van de Vereniging en verheug mij er op een bijdrage te leveren aan het bestuur, waaronder de taak als penningmeester. Ik hoop op deze wijze een bijdrage te kunnen leveren aan het in stand houden en uitbouwen van de unieke verzameling van het Spoorwegmuseum.

Frans Storm van Leeuwen (ledenadministrateur)

Frans Storm van LeeuwenIk ben sinds 2016 gepensioneerd en was tot die tijd werkzaam bij Rijkswaterstaat. Ik woon met mijn vrouw in Zwijndrecht. Ik was tot voor kort als penningmeester betrokken bij de Utrechtse historische uitgeverij Matrijs (boeken op het terrein van streek- en stadsgeschiedenis, bouwhistorie, archeologie- en architectuurgeschiedenis, waterstaatsgeschiedenis). “Ik kreeg al op hele jonge leeftijd belangstelling voor het spoor. Toen ik 4 jaar was, liep ik op een viaduct bij Haren/Onnen heen en weer om de rangerende stoomlocomotieven te volgen en sindsdien liet het me niet meer los. Toen ik 8 jaar was, bezocht ik voor het eerst het Spoorwegmuseum en zag daar o.a. de 3737 die toen de nieuwste aanwinst van het museum was. Ik werd ook lid van de NVBS, waar ik van 1982 tot 1995 penningmeester van de excursieafdeling ben geweest. In de afgelopen tijd heb ik diverse publicaties verzorgd over spoorwegen, o.a. over de spoorwegwerken in Utrecht in de jaren 1930 en 1940.”

Martijn Bijvoet (portefeuille volgt)

Martijn Bijvoet.Graag stel ik mij middels dit korte stukje aan u voor. Mijn naam is Martijn Bijvoet, ik ben 34 jaar oud, getrouwd en vader van twee prachtige dochters. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als docent geschiedenis op de mavo, havo en het vwo. Daarnaast werk ik als educatief auteur aan een methode voor geschiedenisonderwijs en ben ik assessor op de lerarenopleiding geschiedenis in Utrecht. Mijn affiniteit met het spoor (met name elektrische locs en treinen) is al vroeg in mijn jeugd ontstaan. Opgegroeid in het Noord-Hollandse Heiloo, nabij het station ging ik regelmatig treinen kijken en heb in die hoedanigheid zo’n beetje alle klassieke elocs leren kennen en de verschillende treinstellen. Daarnaast verzamel ik sinds mijn derde levensjaar Nederlandse treinen in schaal h0. Op mijn zolder ben ik dan ook bezig met een mooie baan, hoewel ik daar sinds de komst van mijn kinderen aanzienlijk minder tijd voor heb. In het bestuur hoop ik in te zetten om meer jonge mensen voor de Vriendenvereniging te enthousiasmeren.

Peter van Dorp (communicatie & informatie)

Peter van DorpMijn wieg stond pal naast de Hoekse Lijn. Van mijn ouders weet ik dat ik al als peuter met mijn neus tegen het raam gedrukt naar de elektrische treinstellen van de NS stond te kijken. Mijn vader reisde per trein naar zijn werk bij Unilever in Rotterdam. En diezelfde treinstellen brachten ons gezin - een auto hadden we toen nog niet - naar familie, of naar het strand van Hoek van Holland. Als we naar “de eilanden” gingen, dan begon de reis per elektrisch treinstel naar Rotterdam om vanuit de Rosestraat per RTM motortram te worden vervolgd naar Voorne-Putten. Mijn belangstelling voor het interessante (tram)bedrijf van de RTM leidde er toe dat ik in mijn middelbare schooltijd, daartoe gestimuleerd door een van mijn leraren, een aantal jaren meehielp in het depot Hellevoetsluis. Mijn passie voor tram & trein bleef zich ontwikkelen: in 1977 werd ik conducteur bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, later chef trein. Samen met anderen heb ik jarenlang de stoomritten van de SSN begeleid als conducteur en was ik betrokken bij het opstarten van historisch railvervoer in Amsterdam. Later zou ik de initiatiefnemer worden van de repatriëring van het RTM-Sperwer-tramstel uit Oostenrijk. En waar het hart vol van is, vloeit de pen van over: af en toe komt u een foto of artikel van mij tegen in een railtijdschrift. Onderwerpen die aan de orde kwamen zijn onder andere de RTM en NS treinstellen in de DDR. Beroepsmatig ben ik min of meer in de Unilever-voetsporen van mijn vader getreden. Ik vervul een directiefunctie bij een internationaal distributiebedrijf dat “personal care”- producten naar zogenaamde “developing markets” exporteert. Ik houd mij onder andere bezig met namaakbestrijding, een steeds groter wordend en nog altijd onderschat probleem dat zeer schadelijk is voor de wereldeconomie. Ik reis veelvuldig naar Azië en het Midden Oosten voor overleg met verschillende betrokken internationale partijen. Voor onze Vriendenvereniging zie ik minimaal twee uitdagingen: hoe kunnen wij ook aantrekkelijk zijn voor de generatie na ons? En op welke manieren kunnen wij als Vereniging van toegevoegde waarde zijn voor het Spoorwegmuseum? Hiervoor wil ik mij de komende tijd graag inzetten. Ik ben getrouwd met Anja; samen hebben we een zoon die al de nodige voetplaatritten achter de rug heeft. Hoewel mijn gezinsleden ook hun eigen passies hebben, delen zij zeker ook de mijne. Want elke gezinsvakantie slagen wij er weer in om een gezamenlijke, nieuwe spoorherinnering toe te voegen aan de groeiende lijst met mooie ervaringen.

 


 

  ANBI VERKLARING

Sinds 1 januari 2014 dient een ANBI op haar internetsite de volgende gegevens te publiceren:

1) De naam van de instelling: Vereniging van Vrienden van het Nederlands Spoorwegmuseum

2) Het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer)/fiscaal nummer: 8063.18.351

3) Het post- of bezoekadres van de instelling: Secretariaat, Kamperzand 13, 1274 HK Huizen

4) De doelstelling van de ANBI: De vereniging stelt zich ten doel

    • het wekken van belangstelling voor - en het verlenen van steun aan - het Nederlands Spoorwegmuseum
    • het bevorderen van kennis en studie van het openbaar vervoer

5) De hoofdlijnen van het beleidsplan: zie de ingesloten jaarstukken van 2019

6) De functie van de bestuurders: mr R. Weurding (voorzitter), mr E. Numann (vicevoorzitter), ing P.W. van der Vlist (secretaris), M.J.C. Bogaard (penningmeester), F. Storm van Leeuwen (ledenadministrateur), M. Bijvoet (lid), J.G.P. van Dorp (lid)

7) het statutaire bestuur en de beleidsbepalers ontvangen geen beloning voor hun inspanningen.


Financiën

Loading...


Jaarverslag bestuur 2019 en 2020

Het bestuur heeft in 2019 vijf keer vergaderd: op 9 februari, 11 april, 25 mei, 31 augustus en 19 oktober. In alle gevallen werd het Spoorwegmuseum vertegenwoordigd door het Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum. Op zaterdag 9 november kwam het bestuur bijeen in een zo omschreven heisessie. Een vertegenwoordiging van het Museum was uitgenodigd om met het bestuur te praten over verschillende onderwerpen.

Het bestuur heeft gesteld dat in verband met de AVG er een privacyverklaring op de website moet worden geplaatst. Het aanmeldingsformulier voor nieuwe leden op de website moet worden uitgebreid met een verklaring over de privacybescherming

In 2020 wordt de procedure rond de jaarlijks terug kerende problematiek van niet betalende leden aangepast: op het eerste betaalverzoek (eind december, gecombineerd met de eindejaarsnieuwsbrief) volgen twee aanmaningen en daarna de brief waarin staat dat het lidmaatschap beëindigd wordt.

Ook in 2019 worden lezingen gehouden voor de leden van de vereniging. Op 13 maart heeft Hans Nahon een vervolglezing gegeven over het goederenmaterieel dat in het Museum staat. Op 24 april heeft Peter van der Vlist een lezing gehouden over de rijtuigen Plan D. In oktober 2018 was het 40 jaar geleden dat dit materieeltype buiten dienst ging. In het verhaal kwam uiteraard de restauratie van de RD uitgebreid aan de orde. Op 2 oktober hielden Michiel ten Broek en Victor Lansink een presentatie met als titel “Van sneue lijntjes en verdachte dijkjes“ over vergeten of verdwenen spoorlijnen.

In de ledenvergadering van 2018 is gesproken over de start van een iconisch project, passend in de viering van het 50-jarig bestaan van de vereniging in 2020. Voorgesteld wordt te overleggen met de Stichting TEE Nederland over de mogelijkheden van restauratie van een aantal rijtuigen.

Het bestuur had eerder al aan het Museum kenbaar gemaakt financiëel te willen bijdragen aan de restauratie van de RD (restauratierijtuig Plan D). De Vrienden hebben 30.000 euro beschikbaar gesteld. Het is een aansprekend rijtuig met een rijke historie. Bij de overhandiging van de cheques werd op 5 juni een persmoment georganiseerd.

Op zaterdag 16 maart 2019 werd een stand bemand op On TraXs. Als gadget werden de nieuwe postzegels van de Vrienden verkocht. Het onderwerp bemanning van een informatiestand zal voortdurend aandacht moeten hebben. Naast de website en folder wil het bestuur ook naar buiten treden met posters op bijvoorbeeld het voorterrein van het Museum, het perron waar de pendeltrein aankomt en ook op de zeskantige kiosk in Wereld 4. De werkgroep communicatie werkt aan de ontwikkeling  van de website, het uitbrengen van de VriendenDienst-digitaal, een Facebook pagina (in 2019 ruim 1.000 unieke volgers) en een Twitter account (in 2020 van start).

Als onderdeel van hopelijk een succes op langere termijn heeft het bestuur besloten te komen tot oprichting van een bedrijvennetwerk. Het doel is uiteraard om het Museum aan te prijzen, maar nog meer om via de inbreng van bedrijven de financiële positie van de Vereniging te versterken. Het bestuur heeft ingestemd met de verdere ontwikkeling van het model ‘bedrijfsvrienden’ inclusief de daarbij horende organisatorische aanpassingen, zoals de mogelijkheid voor een ‘bedrijfsvriendbestuurslid’. Statutaire gevolgen moeten worden bezien, met name artikel 5 zal moeten worden aangepast.  

In 2020 bestaat de Vereniging 50 jaar. Het bestuur heeft verschillende mogelijkheden besproken om aandacht te schenken aan dit jubileum, bijvoorbeeld het organiseren van een familiedag in mei. Passend bij de plannen rond het ‘iconisch project’ zal in april een lezing worden gehouden over de TEE. Om het jubileum extra publiciteit te geven zal worden gewerkt aan een jubileumuitgave van de Vriendendienst. Daarin zal dan worden terug gekeken op de vijftig jaar en in een gesprek met de directie ook naar de toekomstverwachtingen. Voor de financiering van dit ongetwijfeld omvangrijke nummer van de Vriendendienst wordt gezocht naar een externe sponsor.

Het bestuur heeft in 2020 vijf keer vergaderd. Op 8 februari kon dat nog in de kantoorvilla van het museum, de vergaderingen van 18 april, 13 juni en 22 september waren ‘digitaal’. Op 21 november vond de jaarlijkse heisessie plaats die met inachtneming van de coronamaatregelen kon plaatsvinden in een vergaderlocatie van het museum. De jaarlijkse algemene ledenvergadering vond plaats op 31 oktober 2020. Uiteindelijk heeft de gecombineerde variant plaats gevonden: vergaderen in de bedrijfsschool met maximaal 30 personen en videoverbinding met 141 Vrienden thuis.

In 2020 hebben we ook de eerste twee Bedrijfsvrienden verwelkomd. Dit zijn bedrijven die ons steunen met een van tevoren overeengekomen jaarlijks bedrag. Lopende het jaar 2020 zijn er 103 nieuwe leden ingeschreven en 20 leden hebben opgezegd. In het verslagjaar 2021 werden 103 nieuwe leden ingeschreven.

In het kader van de viering va het 50-jarig jubileum in 2020 werd een Familiedag gepland op 16 mei. Het programma werd weliswaar verder uitgewerkt maar als gevolg van de coronaperikelen werd de uitvoering uitgesteld tot een latere datum. Ook het voornemen te gaan rijden naar en op de Bentheimer Eisenbahn werd uitgesteld. Ook het plan op 27 juni te gaan rijden met de 273 naar de Stoomtrein Katwijk-Leiden ‘sneuvelde’ als gevolg van de coronamaatregelen. 

Ter gelegenheid van het jubileum verscheen in juni een speciale uitgave van de Vriendendienst. Een jubileumnummer, o.a. met interviews met ex-bestuursleden, directieleden van het Museum en de toenmalige hoofdredacteur van de Brugrail, de voorloper van de Vriendendienst. Ook met aandacht voor de vele projecten waaraan de vereniging in die vijftig jaar heeft bijgedragen. Er werd een nieuwe folder ontworpen die werd meegestuurd met Op de Rails en Railmagazine. Een ander aspect van de communicatie vanuit de Vrienden was de start van een twitteraccount.

In 2020 werden twee Bedrijfsvrienden ingeschreven: ASR Verzekeringen in Utrecht en Scildon in Hilversum. Ter informatie: in 2021 volgde Volker Rail. We moeten maatwerk toepassen omdat de wensen per bedrijf kunnen verschillen.

Het bestuur heeft in een gesprek op 29 januari 2020 met het bestuur van de Stichting TEE de mogelijkheden van overname besproken. Het belang van het railerfgoed is daarbij aangegeven. De communicatie naar de leden over dit onderwerp vond plaats via artikelen in de Vriendendienst. Er is een gesprek met de directie van het Transportmuseum in Nieuw Vennep geweest om ook daar onze plannen toe te lichten.

Het bestuur neemt zich voor de Railrookies die ouder zijn dan 12 jaar te betrekken bij een brainstorming. Wat kan de vereniging deze doelgroep bieden? Wordt dit een nieuwe groep Juniorleden? Medio april 2021 wordt e.e.a. vervolgd.   


 

Disclaimer

Ondanks de constante zorg en aandacht die aan de samenstelling van deze website wordt besteed, is het mogelijk dat de informatie die hier wordt gepubliceerd onvolledig of onjuist is. De informatie op deze website wordt regelmatig aangevuld en eventuele wijzigingen kunnen te allen tijde met onmiddellijke ingang en zonder enige kennisgeving worden aangebracht. Een bezoeker mag geen auteursrechtelijke beschermde werken of andere op deze website opgeslagen informatie openbaar maken of verveelvoudigen zonder toestemming van de het bestuur van de vereniging (ook niet via een eigen netwerk). Het bestuur kan er niet voor instaan dat de informatie op deze website geschikt is voor het doel waarvoor de informatie door u wordt geraadpleegd. Alle informatie, producten en diensten worden aangeboden in een staat waarin deze zich feitelijk bevinden en zonder enige (impliciete) garantie of waarborg ten aanzien van hun deugdelijkheid en geschiktheid voor een bepaald doel of anderszins. Het bestuur sluit alle aansprakelijkheid uit voor enigerlei directe of indirecte schade, van welke aard dan ook, die voortvloeit uit of in enig opzicht verband houdt met het gebruik van deze website, of met de (tijdelijke) onmogelijkheid om de website te kunnen raadplegen. De vereniging is ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die het gevolg is van het gebruik van informatie die door middel van deze website verkregen is.

Hits: 15926

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Dit zijn kleine bestanden met gegevens die op de harde schijf van uw computer worden opgeslagen of in de sessie van uw browser staan. Met behulp van cookies meten wij bezoekersaantallen en verbeteren wij de werking van de website. Klik op 'Akkoord' om deze melding te sluiten.