Vriendenrit 2024
Op 12 oktober beleefden vele Vrienden in een museumtrein de jaarlijkse Vriendenrit. De trein was de Hondekop mat 54 386 in een rondrit vanuit Utrecht via Roosendaal en over Rotterdam weer terug. Het gaf een fijn gevoel zo’n rit te maken in dit materieel, waarbij opviel dat in het traject langs de A16, na de Moerdijk, de trein harder reed dan vele auto’s. In de trein maakte menig weerzien en een gesprek onder Vrienden, het een prettige reis.
Veel belangstelling voor SR10 tijdens Open Trein Festijn
Van 20 t/m 22 september organiseerde het Spoorwegmuseum voor de derde keer het Open Trein Festijn. De jongste aanwinst van het museum, koninklijk rijtuig SR10, mocht zich deze dagen in een flinke belangstelling verheugen. Om het rijtuig geschikt te maken voor bezichtiging door het publiek, zijn enkele voorzieningen getroffen zoals het aanbrengen van een glazen wand. Ook is een éénrichtingslooproute gecreëerd waardoor er over een brede trap aan de achterzijde van het rijtuig “koninklijk” kan worden uitgestapt
Foto’s: Harry Peters
Rijdende monumenten Mat ’46 en Mat ’54
In het kader van ‘Open Monumentendag 2024 reden de museumtreinstellen 273 (Mat ’46) en 386 (Mat ’54) een viertal retourritten van Amersfoort Centraal naar Utrecht Maliebaan. Er werd ook gestopt in Den Dolder en Bilthoven. De met het historische materieel gereden treinen waren toegankelijk tegen het normale NS-tarief. Omdat het materieel geen centrale deursluiting heeft, reisden per balkon vrijwilligers uit Blerick mee -in historisch uniform-, aldus de veiligheid garanderend. De ritten met deze treinstellen konden zich in een enorme belangstelling verheugen. Veel reizigers waren zeer geïnteresseerd hetgeen wel bleek uit de vele vragen. Ook langs de lijn lieten vele fotografen zich niet onbetuigd. Mooi rijdend historisch erfgoed!
Koninklijke trein overgedragen aan het Spoorwegmuseum
In de stromende regen is op vrijdag 12 juli de koninklijke trein in het Spoorwegmuseum aangekomen en door NS President Directeur Wouter Koolmees officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Een glunderende Leontien Lems, sinds begin dit jaar directeur van het museum, nam de trein in ontvangst. Wouter Koolmees, die reizen per trein sowieso “koninklijk” vindt, schetste de lange historie van koninklijk reizen en speciaal daarvoor bestemd materieel bij de NS en haar voorgangers, en stond even stil bij het einde van een tijdperk. Leontien Lems vertelde haar gehoor vervolgens dat ze erg blij is met de nieuwe aanwinst en dat het museum van plan is de bezoekers deelgenoot te gaan maken van de vele prachtige verhalen die rond het thema Koninklijke trein te vertellen zijn. De aan het museum overgedragen koninklijke trein bestaan uit de SR10, het koninklijke rijtuig met salon, slaap- en badkamers en een keuken en begeleidingsrijtuig SR 12, in feite een ICR-rijtuig met (aan de buitenzijde) een iets gewijzigde kleurstelling. Het museum is voornemens de SR 12 in de collectie op te nemen als vrijwel nieuw ICR rijtuig, want, net als soms bij een oude auto, “hij heeft altijd binnen gestaan…”