Huisstijl & Website
Medio dit jaar is gestart van de verbouwing van de Vrienden website. Gewerkt wordt aan een aantrekkelijke en toegankelijke website, uiteraard in de nieuwe huisstijl. Naar verwachting is de oplevering van de eerste fase in het eerste kwartaal van 2025. De verbouwing leidt gelukkig niet tot hinder van het treinverkeer...!
Vriendenrit 2024
Op 12 oktober beleefden vele Vrienden in een museumtrein de jaarlijkse Vriendenrit. De trein was de Hondekop mat 54 386 in een rondrit vanuit Utrecht via Roosendaal en over Rotterdam weer terug. Het gaf een fijn gevoel zo’n rit te maken in dit materieel, waarbij opviel dat in het traject langs de A16, na de Moerdijk, de trein harder reed dan vele auto’s. In de trein maakte menig weerzien en een gesprek onder Vrienden, het een prettige reis.
Veel belangstelling voor SR10 tijdens Open Trein Festijn
Van 20 t/m 22 september organiseerde het Spoorwegmuseum voor de derde keer het Open Trein Festijn. De jongste aanwinst van het museum, koninklijk rijtuig SR10, mocht zich deze dagen in een flinke belangstelling verheugen. Om het rijtuig geschikt te maken voor bezichtiging door het publiek, zijn enkele voorzieningen getroffen zoals het aanbrengen van een glazen wand. Ook is een éénrichtingslooproute gecreëerd waardoor er over een brede trap aan de achterzijde van het rijtuig “koninklijk” kan worden uitgestapt
Foto’s: Harry Peters
Rijdende monumenten Mat ’46 en Mat ’54
In het kader van ‘Open Monumentendag 2024 reden de museumtreinstellen 273 (Mat ’46) en 386 (Mat ’54) een viertal retourritten van Amersfoort Centraal naar Utrecht Maliebaan. Er werd ook gestopt in Den Dolder en Bilthoven. De met het historische materieel gereden treinen waren toegankelijk tegen het normale NS-tarief. Omdat het materieel geen centrale deursluiting heeft, reisden per balkon vrijwilligers uit Blerick mee -in historisch uniform-, aldus de veiligheid garanderend. De ritten met deze treinstellen konden zich in een enorme belangstelling verheugen. Veel reizigers waren zeer geïnteresseerd hetgeen wel bleek uit de vele vragen. Ook langs de lijn lieten vele fotografen zich niet onbetuigd. Mooi rijdend historisch erfgoed!