Artikelindex

Over ons

De 'Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum' is in 1970 opgericht en telt bijna 900 leden. De Vrienden hebben als doel de belangstelling voor het museum op te wekken en inkomsten te verwerven om zo het museum een financiële bijdrage te leveren voor uitbreiding van de collectie of het (mede) realiseren van bijzondere projecten.

Zo konden inmiddels tal van extra projecten gerealiseerd worden die anders niet haalbaar geweest zouden zijn. Daarnaast vormen onze Vrienden een vraagbaak voor het museum, zijn onze Vrienden actief binnen de Werkgroep Materieel en doen onze Vrienden wetenschappelijk onderzoek.

Kortom, als Vriend van het Spoorwegmuseum zijn er verschillende mogelijkheden!

 

Bestuur

  • R. Weurding, Voorzitter
  • E.J. Numann, vice-Voorzitter
  • P.W. van der Vlist, Secretariaat & Activiteiten
  • M.J.C. Bogaard, Penningmeester
  • F. Heijnen, lid, portefeuille: Sponsoring
  • F. Storm van Leeuwen, lid, portefeuille: Ledenadministratie
  • J.G.P. van Dorp, lid, portefeuille: Communicatie & Informatie
  • D.A. Brandwagt, lid

 

Webmaster(s):

WebmasterDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (website)

 

Facebookbeheerder  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Facebook)

 

 

 Redactie VD-digDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Vrienden Dienst-digitaal )

 

 


Het bestuur van de vereniging, een nadere kennismaking

In de ledenvergadering van juni 2017 werden nieuwe bestuursleden van de Vereniging gekozen. Op deze plaats een paar wetenswaardigheden over de bestuursleden die daarbij ook kort hun relatie met “het spoor” toelichten.

Mr. R. Weurding (voorzitter)

Richard WeurdingNa mijn rechtenstudie in Leiden en het vervullen van de militaire dienstplicht ben ik in 1987 als beleidsmedewerker in dienst getreden bij het Verbond van Verzekeraars , de branchevereniging van alle in Nederland werkzame verzekeraars. Vanaf 2000 ben ik daar lid van de directie en vanaf 2006 ben als algemeen directeur eindverantwoordelijk voor alle aspekten van de bedrijfsvoering. Het is een ontzettend leuke en interessante job omdat verzekeraars in onze maatschappij met heel veel relevante maatschappelijke thema’s te maken hebben . Vanuit mijn funktie ben ik lid van het Dagelijks bestuur van VNO-NCW, lid van de SER en bestuurslid van onze Europese koepelorganisatie Insurance Europe. Daarnaast ben ik oa betrokken bij het Nibud, Wijzeringeldzaken (een organisatie waarin veel partijen samenwerken rond financiele educatie), het nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing, en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. “Mijn vader heeft ruim 30 jaar bij de spoorwegen gewerkt in de lijnwerkplaats Leidschendam , waardoor ik al op jonge leeftijd veel met de trein reisde en gefascineerd raakte door alles wat met treinen te maken had. Anders dan mijn vader want die had vooral oog voor de techniek en het reilen en zeilen van de werkplaats. Natuurlijk heb ik ook enkele jaren vakantiewerk gedaan in de lijnwerkplaats, en de proefritten waarbij ik voor in de cabine met de machinist mee mocht rijden staan natuurlijk in mijn geheugen gegrift.”

Mr. Ernst Numann (vicevoorzitter)

Ernst NumanGraag stel ik mij, bestuurslid van de Vereniging Vrienden van het Nederlands Spoorwegmuseum, even voor. Mijn naam is Ernst Numann, in het dagelijks leven vicepresident van de Hoge Raad, het hoogste gerechtshof van het koninkrijk. Ik woon in Den Haag en ben gehuwd; wij hebben drie kinderen en vier kleinkinderen. De belangstelling voor ‘treintjes’ is mij met de paplepel ingegeven, kun je zeggen. Mijn vader, elektrotechnisch ingenieur bij Heemaf in mijn geboorteplaats Hengelo, was sinds zijn kinderjaren een spoorwegenthousiast. Hij heeft zijn voorliefde op zijn zoons weten over te brengen (al spreekt mij, als niet-technicus, de technische kant minder aan). Er is geen land dat wij met mijn ouders in vakanties bezochten, of wij brachten er menig uur door op de – soms langdurig treinloze – perrons van stations in plaatsen waar wij verbleven of die wij zelfs maar passeerden. Mijn moeder zorgde er altijd wel voor dat zij een boek bij zich had. Mijn liefde voor het ‘spoorwegwezen’ is altijd blijven bestaan, al ben ik niet zo fanatiek dat ik in extase raak van een afwijkende stam materieel die op een onverwacht moment op traject X-Y verschijnt. Maar mijn liefde voor ‘voertuigen, bestemd voor het verkeer over spoorstaven of geleiderails’ (zoals de Spoorwegwet – je bent jurist of niet – het omschrijft) is nooit verflauwd. Van de kleinste halte tot het grootste knooppunt werken spoorrails als een magneet op mij. Enkele jaren geleden had ik het voorrecht een week te gast te mogen zijn bij de Rhätische Bahn, waar ik kennis heb gemaakt met alle kanten van dat bedrijf, van de baaninspectie via het lappen van de rijtuigramen tot het meerijden op de bok. Met EETC-man Laurens Pit, advocaat en gediplomeerd machinist, mocht ik vorig jaar mee op een van zijn 1200-en, die prachtmachines die Heemaf nog na meer dan 60 jaar tot eer strekken. Ik zie ernaar uit samen te werken met mijn medebestuursleden en met het Museum om de Vriendenvereniging zijn sympathieke doel te helpen bevorderen: het Spoorwegmuseum is het waard!

Ing. Peter van der Vlist (secretaris)

Peter van der VlistVan 1975 tot 2005 werkzaam bij NS en later ProRail in staf- en later managementfuncties bij de Dienst van Exploitatie (rayons Amersfoort, Amersfoort Goederen en Utrecht) en na het ontstaan van ProRail: Verkeersleiding Noordwest (VL-gebieden Alkmaar, Amsterdam, Utrecht en Amersfoort). De laatste drie jaar Hoofd Veiligheid en Milieu bij ProRail in de staf Directie Verkeersleiding in Utrecht. Mede-oprichter en gedurende enige jaren bestuurslid van de STIBANS. Voorzitter van de Stichting NVBS Verzamelingen. “Mijn eerste herinneringen aan het spoor zijn treinreizen van Amersfoort naar mijn oma in Enschede. Ik zal zo’n 7 jaar geweest zijn en ik weet bijna zeker toen ook voorin in materieel ’40 te hebben meegereden: de cabine met daarachter de grote bagageruimte en de rolluiken zie ik nog helder voor me. De vele jaren die ik in Hilversum woonde en waar ik dus vaak op het station kwam hebben ongetwijfeld bijgedragen aan mijn voorliefde voor het materieel ’36. Natuurlijk waren er de vele 8-daagse abonnementen waarmee het hele land werd doorgereden om zo vele foto’s te maken van het toen nog volop aanwezige mooie groene stroomlijnmaterieel. Hoe oud ik was toen ik voor het eerst in het Spoorwegmuseum kwam weet ik niet meer, maar het zal midden jaren zestig geweest zijn. Ik herinner me de cabine van mat’46 met daarachter het grote wiel nog goed. Het was ook in ons museum dat de plannen voor de oprichting van de Stibans vorm kregen. Het is dan ook meer dan symbolisch om straks de aankomst van de 252, het enige bewaarde treinstel materieel’36, in het museum van dichtbij te mogen meemaken: soms komen dromen toch uit."

Max Bogaard (penningmeester)

Max BogaardSinds juli 2017 ben ik gepensioneerd. De laatste 15 jaar was ik directeur/eigenaar van een adviesbureau op het gebied van employee benefits (zoals: pensioenen, zorg en arbeidsongeschiktheid). Cliënten zijn met name buitenlandse bedrijven met vestigingen in Nederland. Een afzonderlijk bedrijfsonderdeel zich richt op de ondersteuning van besturen van pensioenfondsen. Daarvoor ben ik werkzaam geweest bij diverse verzekeringsbedrijven in Rotterdam, Basel (Zwitserland) en ’s-Hertogenbosch. Ik woon in Rosmalen, ben gehuwd en heb 3 kinderen en 5 kleinkinderen.
De belangstelling voor spoorwegen loopt als een rode draad door mijn leven. Altijd woonachtig geweest aan of in de directe omgeving van het spoor. Zo stond mijn geboortehuis in Eindhoven aan het toen nog deels in gebruik zijnde “Bels lijntje” (Eindhoven - Neerpelt). Tot ontwikkeling kwam mijn belangstelling tijdens de periode dat ik in Zwitserland woonde en werkte en in de periode dat ik in Boxtel woonde dicht bij het “Duits lijntje” (Boxtel - Wesel). In de latere periode met mijn eigen zaak was ook die (natuurlijk) weer aan het spoor gelegen, in dit geval aan de lijn
’s-Hertogenbosch- Nijmegen. De belangstelling voor spoorwegen richt zich met name op de geschiedenis (zo heb ik een aardige bibliotheek over spoorwegen in binnen- en buitenland) en modelspoorwegen.Sinds een aantal jaren ben ik lid van de Vereniging en verheug mij er op een bijdrage te leveren aan het bestuur, waaronder de taak als penningmeester. Ik hoop op deze wijze een bijdrage te kunnen leveren aan het in stand houden en uitbouwen van de unieke verzameling van het Spoorwegmuseum.

Frans Storm van Leeuwen (ledenadministrateur)

Frans Storm van LeeuwenIk ben sinds 2016 gepensioneerd en was tot die tijd werkzaam bij Rijkswaterstaat. Ik woon met mijn vrouw in Zwijndrecht. Ik was tot voor kort als penningmeester betrokken bij de Utrechtse historische uitgeverij Matrijs (boeken op het terrein van streek- en stadsgeschiedenis, bouwhistorie, archeologie- en architectuurgeschiedenis, waterstaatsgeschiedenis). “Ik kreeg al op hele jonge leeftijd belangstelling voor het spoor. Toen ik 4 jaar was, liep ik op een viaduct bij Haren/Onnen heen en weer om de rangerende stoomlocomotieven te volgen en sindsdien liet het me niet meer los. Toen ik 8 jaar was, bezocht ik voor het eerst het Spoorwegmuseum en zag daar o.a. de 3737 die toen de nieuwste aanwinst van het museum was. Ik werd ook lid van de NVBS, waar ik van 1982 tot 1995 penningmeester van de excursieafdeling ben geweest. In de afgelopen tijd heb ik diverse publicaties verzorgd over spoorwegen, o.a. over de spoorwegwerken in Utrecht in de jaren 1930 en 1940.”

Ir. Frans Heijnen MBA (sponsoring)

Specialismen elektrotechniek en bedrijfskunde. Sinds 1975 werkzaam in de spoorwegwereld, grotendeels in het buitenland. Verschillende posities bij zowel spoorwegen, raadgevende ingenieursbureaus en leveranciers. Laatste voltijd positie was Vice President Technologie bij een grote multinational (Invensys plc). Was tot april 2010 President van the Institution of Railway Signal Engineers, een Engels instituut met 4500 leden over de gehele wereld, toonaangevend in deze discipline. Woonachtig in Duitsland (bij Nederlandse grens Sittard), voor 60% als consultant werkzaam en betrokken bij Europese samenwerkingsverbanden van Infrastructuur Manager en tevens betrokken bij enige grote onderzoeken als getuige-deskundige. “Mijn hobbies zijn lezen, techniek in het algemeen en computers in het bijzonder: in de kelder van mijn huis heb ik een computer "museum". Ook het seinwezen bij de spoorwegen kan je als hobby omschrijven, het is ook mijn werk, een ideale combinatie. Het is overigens dat zelfde werk waardoor er nog weinig tijd over is voor de andere hobbies.”

Peter van Dorp (communicatie & informatie)

Peter van DorpMijn wieg stond pal naast de Hoekse Lijn. Van mijn ouders weet ik dat ik al als peuter met mijn neus tegen het raam gedrukt naar de elektrische treinstellen van de NS stond te kijken. Mijn vader reisde per trein naar zijn werk bij Unilever in Rotterdam. En diezelfde treinstellen brachten ons gezin - een auto hadden we toen nog niet - naar familie, of naar het strand van Hoek van Holland. Als we naar “de eilanden” gingen, dan begon de reis per elektrisch treinstel naar Rotterdam om vanuit de Rosestraat per RTM motortram te worden vervolgd naar Voorne-Putten. Mijn belangstelling voor het interessante (tram)bedrijf van de RTM leidde er toe dat ik in mijn middelbare schooltijd, daartoe gestimuleerd door een van mijn leraren, een aantal jaren meehielp in het depot Hellevoetsluis. Mijn passie voor tram & trein bleef zich ontwikkelen: in 1977 werd ik conducteur bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, later chef trein. Samen met anderen heb ik jarenlang de stoomritten van de SSN begeleid als conducteur en was ik betrokken bij het opstarten van historisch railvervoer in Amsterdam. Later zou ik de initiatiefnemer worden van de repatriëring van het RTM-Sperwer-tramstel uit Oostenrijk. En waar het hart vol van is, vloeit de pen van over: af en toe komt u een foto of artikel van mij tegen in een railtijdschrift. Onderwerpen die aan de orde kwamen zijn onder andere de RTM en NS treinstellen in de DDR. Beroepsmatig ben ik min of meer in de Unilever-voetsporen van mijn vader getreden. Ik vervul een directiefunctie bij een internationaal distributiebedrijf dat “personal care”- producten naar zogenaamde “developing markets” exporteert. Ik houd mij onder andere bezig met namaakbestrijding, een steeds groter wordend en nog altijd onderschat probleem dat zeer schadelijk is voor de wereldeconomie. Ik reis veelvuldig naar Azië en het Midden Oosten voor overleg met verschillende betrokken internationale partijen. Voor onze Vriendenvereniging zie ik minimaal twee uitdagingen: hoe kunnen wij ook aantrekkelijk zijn voor de generatie na ons? En op welke manieren kunnen wij als Vereniging van toegevoegde waarde zijn voor het Spoorwegmuseum? Hiervoor wil ik mij de komende tijd graag inzetten. Ik ben getrouwd met Anja; samen hebben we een zoon die al de nodige voetplaatritten achter de rug heeft. Hoewel mijn gezinsleden ook hun eigen passies hebben, delen zij zeker ook de mijne. Want elke gezinsvakantie slagen wij er weer in om een gezamenlijke, nieuwe spoorherinnering toe te voegen aan de groeiende lijst met mooie ervaringen.

Drs. Diederik Brandwagt (lid)

Mijn naam is Diederik Brandwagt, getrouwd met Mojca, woonachtig in Haarlem. In het dagelijks leven werk ik als arts infectieziektebestrijding bij de GGD regio Utrecht in Zeist, en daarnaast in het kader van een epidemiologie-opleiding ook nog 2 dagen per week op het RIVM in Bilthoven. Van kinds af aan ben ik gefascineerd door treinen. Mogelijk heeft meegespeeld dat ik zo ongeveer naast de spoorlijn Almelo-Zwolle ben opgegroeid, waardoor ik nog bewust de laatste vergeelde Blauwe Engelen en Plan U’s heb zien langsrijden in de dagelijkse dienst. Al op jonge leeftijd volgde mijn eerste modeltrein, die inmiddels is opgewaardeerd naar een modelbaan op zolder in mijn huidige woning. Vanaf 2003 ben ik daarnaast actief in de virtuele spoorwegwereld. Ik ontwikkel mijn eigen virtuele treinmodellen, die ik beschikbaar stel voor andere gebruikers om te gebruiken in enkele van de bestaande spoorwegsimulatoren. Ik richt me hierbij vooral op historische Nederlandse treinen. De mogelijkheid om de overgebleven exemplaren in de diverse spoorwegmusea tot in het kleinste detail te kunnen bestuderen en te fotograferen, is daarbij voor een goede uitwerking onmisbaar. Na het afronden van mijn studie geneeskunde eind 2012 heb ik me aangemeld als Vriend van het Spoorwegmuseum, omdat ik wat wilde doen om de spoorweghistorie ook voor komende generaties in stand te houden, juist ook omdat dit voor mij zo’n meerwaarde heeft gehad en nog steeds heeft. Na drie jaar als “passief lid” heb ik mij in 2016 aangesloten bij de werkgroep die een plan ging uitwerken om nieuwe, maar vooral ook jongere Vrienden te werven. Om dit plan binnen het museum meer draagvlak te geven en omdat het bestuur zelf ook wilde verjongen, ben ik in 2017 gevraagd of ik wilde toetreden als algemeen bestuurslid. Een mooie een eervolle kans die ik graag aangrijp om deze fantastische vereniging een goed fundament voor de toekomst te geven!

 


 

  ANBI VERKLARING

Sinds 1 januari 2014 dient een ANBI op haar internetsite de volgende gegevens te publiceren:

1) De naam van de instelling: Vereniging van Vrienden van het Nederlands Spoorwegmuseum

2) Het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer)/fiscaal nummer: 8063.18.351

3) Het post- of bezoekadres van de instelling: Secretariaat, Kamperzand 13, 1274 HK Huizen

4) De doelstelling van de ANBI: De vereniging stelt zich ten doel

    • het wekken van belangstelling voor - en het verlenen van steun aan - het Nederlands Spoorwegmuseum
    • het bevorderen van kennis en studie van het openbaar vervoer

5) De hoofdlijnen van het beleidsplan: zie de ingesloten jaarstukken van 2018

6) De functie van de bestuurders: mr R. Weurding (voorzitter), mr E. Numann (vicevoorzitter), ing P.W. van der Vlist (secretaris), M.J.C. Bogaard (penningmeester), F. Storm van Leeuwen (ledenadministrateur), ir F. Heijnen MBA (lid), J.G.P. van Dorp (lid), drs D. Brandwagt (lid).


Jaarstukken

Loading...


 

Disclaimer

Ondanks de constante zorg en aandacht die aan de samenstelling van deze website wordt besteed, is het mogelijk dat de informatie die hier wordt gepubliceerd onvolledig of onjuist is. De informatie op deze website wordt regelmatig aangevuld en eventuele wijzigingen kunnen te allen tijde met onmiddellijke ingang en zonder enige kennisgeving worden aangebracht. Een bezoeker mag geen auteursrechtelijke beschermde werken of andere op deze website opgeslagen informatie openbaar maken of verveelvoudigen zonder toestemming van de het bestuur van de vereniging (ook niet via een eigen netwerk). Het bestuur kan er niet voor instaan dat de informatie op deze website geschikt is voor het doel waarvoor de informatie door u wordt geraadpleegd. Alle informatie, producten en diensten worden aangeboden in een staat waarin deze zich feitelijk bevinden en zonder enige (impliciete) garantie of waarborg ten aanzien van hun deugdelijkheid en geschiktheid voor een bepaald doel of anderszins. Het bestuur sluit alle aansprakelijkheid uit voor enigerlei directe of indirecte schade, van welke aard dan ook, die voortvloeit uit of in enig opzicht verband houdt met het gebruik van deze website, of met de (tijdelijke) onmogelijkheid om de website te kunnen raadplegen. De vereniging is ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die het gevolg is van het gebruik van informatie die door middel van deze website verkregen is.

Hits: 6223

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Dit zijn kleine bestanden met gegevens die op de harde schijf van uw computer worden opgeslagen of in de sessie van uw browser staan. Met behulp van cookies meten wij bezoekersaantallen en verbeteren wij de werking van de website. Klik op 'Akkoord' om deze melding te sluiten.