ALV 2025
In de nieuwsbrief van deze maand staat dat de stukken voor de ALV van 21 juni a.s. te downloaden zijn vanaf deze site. Helaas is daarbij weggevallen dat dat pas per 2 juni mogelijk is. Nog even geduld a.u.b.
Bijdrage Vrienden aan inrichting HSM-D
Sinds de heropening van het museum in 2005 is er altijd aandacht geweest voor het met educatieve programma’s ontvangen van schoolgroepen uit het primair onderwijs. Hiervoor is een ontvangstruimte gewenst om de klas in zijn geheel welkom te kunnen heten en voor te bereiden op het programma dat ze gaan uitvoeren in het museum.
De indertijd door de STIBANS van de sloop geredde en gerestaureerde HSM-D (uiteindelijk in eigendom overgedragen aan het museum) is zeer geschikt als educatieve ontvangstruimte. Het ontbreekt aan financiële middelen voor een gethematiseerde inrichting van het interieur. Zo komt het museum in het bezit van een 3D geprint model van een gedeeltelijk opengewerkte stoomlocomotief en de wens is nu hiervoor een vitrine aan te schaffen waarin de werking van een stoomlocomotief getoond kan worden met behulp van AV-technieken.
Het museum heeft bij de Vrienden een aanvraag gedaan voor een financiële bijdrage van 20.000 euro voor de realisatie van het totale project. Het bestuur heeft daar positief op gereageerd. In de edities van de Vriendendienst digitaal wordt u nader geïnformeerd over de ontwikkelingen. Al voor 2025 ontving het bestuur een aanvraag voor subsidie voor het project ‘Dieren op het spoor’. Ook deze aanvraag is gehonoreerd. In een volgende Vriendendienst digitaal wordt u ook daar nader over geïnformeerd.
Huisstijl & Website
Medio dit jaar is gestart van de verbouwing van de Vrienden website. Gewerkt wordt aan een aantrekkelijke en toegankelijke website, uiteraard in de nieuwe huisstijl. Naar verwachting is de oplevering van de eerste fase in het eerste kwartaal van 2025. De verbouwing leidt gelukkig niet tot hinder van het treinverkeer...!
Vriendenrit 2024
Op 12 oktober beleefden vele Vrienden in een museumtrein de jaarlijkse Vriendenrit. De trein was de Hondekop mat 54 386 in een rondrit vanuit Utrecht via Roosendaal en over Rotterdam weer terug. Het gaf een fijn gevoel zo’n rit te maken in dit materieel, waarbij opviel dat in het traject langs de A16, na de Moerdijk, de trein harder reed dan vele auto’s. In de trein maakte menig weerzien en een gesprek onder Vrienden, het een prettige reis.