Artikelindex

 


Restauratie dwarsliggerwagen

De Vereniging Vrienden van Het Spoorwegmuseum heeft budget beschikbaar gesteld voor de restauratie van de dwarsliggerwagen 29045. Inmiddels is in het Museum het resultaat te bewonderen.

De staat van onderhoud van de dwarsliggerwagen was slecht. In de zijschotten zat veel houtrot en ook de gehele houten vloer was zo aangetast. Metalen delen waren verroest. Natuurlijk kon deze restauratie zo worden uitgevoerd dat de ‘tand des tijds’ nog steeds gezien kon worden. Bij de restauratie van de 29045 is er voor gekozen dat de wagen er weer strak en nieuw bijstaat.

Zicht op het geheel nieuw gebouwde remmershuisje op 28 februari 1979  (Foto J.A.Bonthuis; archief  NVBS Railverzamelingen)Werkzaamheden

In september 2014 kwam een medewerker van de firma Sleper alles opmeten en fotograferen. In de tweede helft van oktober zijn de timmerlieden met het demontage werk in het museum begonnen. Voor deze werkzaamheden stond een periode van ongeveer vijf weken gepland. Uiteraard moest veel houtwerk worden verwijderd: de zijschotten, de vloer, de 'kolen' bak, het dak van het huisje, de deur en het kozijn van het huisje, de hoekpalen van de bak, de wanden van het huisje en de houten opstap treden naar het huisje. Het verwijderde hout moest worden vervangen door nieuw aangemaakt materiaal: een nieuwe vloer in de bak, eiken planken voor het onderste deel van de zijschotten, grenen planken voor de bovenste drie lagen van de zijschotten van de bak, hardhouten hoekpalen van de bak. Er kwamen twee nieuwe kozijnen voor het huisje, inclusief twee deuren, en een nieuw halfrond dak op huisje.

Schilderwerk21 januari 2015 (Foto: onbekend).

De staalconstructie onder en aan de zijkant van de bak werd weer keurig zwart geschilderd. Dit gebeurde ook met de metalen constructie die de zijschoten stevigheid geven. De nieuwe vloer werd tweezijdig behandeld met lijnolie. Ook geschilderd werden de wielen en bladveren, het gehele huisje bestaande uit deuren, kozijnen, rabat delen, de metalen onderdelen en de treden naar het huisje.

Alle werkzaamheden vonden, weliswaar onder dak, buiten plaats en wel langs het perron. De bezoekers die, komend van het overpad bij het seinhuis, weer door de toegangsdeuren de loods in gingen konden zo de sloop- en montageklus van dichtbij meemaken.


Op 21 januari 2015 was het dan zo ver dat de weer ‘als nieuw’ uitziende 29045 de loods kon worden ingeduwd.

Hits: 2003

Onze website maakt gebruik van systeem cookies! Deze dienen alleen ter optimalisatie van het functioneren van de site. Klik op 'Akkoord' om deze melding te sluiten.